Før første runde i Tippeligaen

På mandag sparkes sesongen i gang, og da er det på tide å se hva Tippeligamodellen 2015 har å si om den første runden.

Modellen bruker altså en algoritme til å fordele sannsynlighet for hjemmeseier, uavgjort eller borteseier i hver enkelt kamp, og for kampene i denne runden ser fordelingen slik ut:

Modellens beregninger av sannsynlige utfall i første runde.

Modellens beregninger av sannsynlige utfall i første runde.

Vi ser altså at modellen har Rosenborg, Molde og Lillestrøm som store favoritter, men at resten av kampene blir noenlunde jevne. Det har med at det høyest rangerte laget har bortebane i alle de andre kampene, noe som utjevner forskjellen en del.

For å sjekke om modellen er helt på gjordet eller noenlunde greit kalibrert er det greit å sjekke opp mot andre som fordeler sannsynligheter på de samme kampene, nemlig odds-selskapene. Og hvem er vel bedre å sjekke mot enn de som har gitt navnet til Tippeligaen, Norsk Tipping. Odds er en måte å formidle sannsynlighet på, og for å finne sannsynligheten for et utfall tar man tallet 1 og deler på oddsen. La oss ta første kampen som eksempel.

I skrivende stund er oddsen 2,50 på seier til Mjøndalen, 3,20 for uavgjort, og 2,50 på seier til Viking. Det gir en sannsynlighet på 1/2,50 = 0,4 eller 40% for Mjøndalen, 31,3% for uavgjort og også 40% for Viking. Alle tre utfallene har altså høyere sannsynlighet enn det modellen angir, noe som gjør at det totalt sett blir 111,3% i den kampen. (De 11,3 ekstra prosentpoengene er sikkerhetsmarginen til odds-selskapet og grunnen til at de går i pluss). For vår del er det derimot greit å vite hvor stor del av den totale sannsynligheten som er fordelt til hvert utfall, noe som gir at langoddsen har 35,9% på seier til Mjøndalen, 28,1% til uavgjort, og også 35,9% til Viking. Dette er ganske likt modellens beregninger til 34%, 28% og 38%.

Og slik er det faktisk i de aller fleste kampene. Det er kun to av kampene der det er mer enn 5 prosentpoengs forskjell i  fordelingen av odds, og det er at Norsk Tipping har mer tro på Haugesund mot Stabæk og Tromsø mot Sarpsborg 08.

I kampen Stabæk – Haugesund har modellen 43% til Stabæk, 28% uavgjort og 29% Haugesund, mens tilsvarende på oddsen er 36/28/36. Altså er det 7 prosentpoeng som er skiftet fra Stabæk til Haugesund. For at modellen skulle gitt samme fordeling måtte forskjellen i ELO vært 85 poeng, mens den er på 40 poeng i dag. Haugesund har ikke gjort store forandringer på laget i sesongpausen som tilsvarer at de skal ha mye høyere rating, så det er nok forandringene i Stabæk det tas hensyn til. Dersom Norsk Tipping har rett betyr det at Stabæk burde ha en ELO på 1915 og ikke 1961.

I kampen Tromsø – Sarpsborg 08 er forskjellen enda større. Modellen har 37% på hjemmeseier, 28% på uavgjort og 35% på borteseier, mens oddsen har 51/26/23. Her er det altså hele 14 prosentpoeng forskjell. Denne forskjellen er noe enklere å forklare, det er rett og slett fordi Tromsø er et nyopprykket lag som har “arvet” poengene til de som rykket ned i fjor. Skulle modellen vært nærmere Norsk Tipping ville Tromsø hatt en ELO som var lik Sarpsborg 08 sin, altså nærmere 1975 enn 1897.

Ellers gir modellen ganske lik sannsynlighet som Norsk Tipping, noe som indikerer at den nok er ganske bra kalibrert. Det er også en god måte å forklare hvordan modellen regner ut sannsynlighetene for hvordan tabellen kommer til å se ut til slutt. Den setter oddsen for alle fremtidige kamper i sesongen basert på hvordan lagene fremstår i dag, og så spiller/simulerer den alle kampene 10 000 ganger og ser hva som skjer oftest.

Til syvende og sist er det dog lagene som bestemmer utfallet av kampene, og nå nærmer første kampdag seg!

NB: Jeg anbefaler ikke at en bruker modellen for å prøve å slå odds-selskapene, de vet stort sett alltid best.

This entry was posted in Fotball and tagged , . Bookmark the permalink.

1 Response to Før første runde i Tippeligaen

  1. Pingback: Tippeligamodellen 2015 | Analytic Minds

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s